Παρασκευή 10 Μαΐου 2013
Εμείς, οι Εβραίοι!
Μιλώντας ο Σλαβόι Ζίζεκ κάπου στο βιβλίο
του Το υψηλό αντικείμενο της ιδεολογίας
περί ιδεολογικών κατασκευών (εμείς προτιμούμε να τις αποκαλούμε ιδεολογήματα καθώς το ζήτημα της ιδεολογίας
είναι κάπως περίπλοκο και ζόρικο) που όχι μόνο παρεμποδίζουν την ανάγνωση της πραγματικότητας,
αλλά, συχνά, στραμπουλάνε και την ίδια την πραγματικότητα, αν έρθουν σε σύγκρουση
με αυτήν, γράφει (μετάφραση Βίκυ Ιακώβου – επιμέλεια Γιάννης Σταυρακάκης):
Γι’ αυτό εξάλλου
αδυνατούμε να κλονίσουμε τις αποκαλούμενες ιδεολογικές προκαταλήψεις
λαμβάνοντας υπόψη το προϊδεολογικό επίπεδο της καθημερινής εμπειρίας. Το εν
λόγω επιχείρημα βασίζεται στη θέση ότι το πεδίο τής καθημερινής εμπειρίας
συνιστά ένα όριο στο οποίο πάντοτε προσκρούει η ιδεολογική κατασκευή, η οποία
αδυνατεί να το αναγάγει περαιτέρω, να το συμπεριλάβει, να το απορροφήσει και να
το εξουδετερώσει. Ας πάρουμε πάλι ένα τυπικό άτομο στη Γερμανία τού τέλους τής
δεκαετίας τού 1930. Βομβαρδίζεται από την αντισημιτική προπαγάνδα η οποία
απεικονίζει τον Εβραίο ως μία τερατώδη ενσάρκωση του Κακού, ως εκείνον που
κινεί τα νήματα, και πάει λέγοντας. Όταν όμως επιστρέφει στο σπίτι του, συναντά
τον κύριο Στερν, τον γείτονά του: έναν καλοσυνάτο άνθρωπο με τον οποίο μπορεί
να συζητά τα βράδια, και που τα παιδιά του παίζουνε με τα δικά του. Αυτή η καθημερινή
εμπειρία δεν αποτελεί άραγε μια μη αναγώγιμη αντίσταση στην ιδεολογική
κατασκευή;
Και βέβαια όχι. Αν η
καθημερινή εμπειρία προσφέρει μια τέτοια αντίσταση, τότε η αντισημιτική ιδεολογία
δεν μας έχει πραγματικά αδράξει. Μια ιδεολογία «μας κρατά» πραγματικά μόνον
όταν δεν αισθανόμαστε καμία αντίθεση ανάμεσα σ’ αυτήν και την πραγματικότητα —δηλαδή
όταν η ιδεολογία επιτυγχάνει να καθορίζει την καθημερινή μας εμπειρία τής ίδιας
τής πραγματικότητας. Πώς λοιπόν θα αντιδρούσε ο κακόμοιρος ο Γερμανός μας, αν
ήταν ένας καλός αντισημίτης, στο χάσμα που χωρίζει την ιδεολογική μορφή τού
Εβραίου (του ραδιούργου που κινεί τα νήματα και εκμεταλλεύεται τα παλικάρια μας)
από την κοινή καθημερινή του εμπειρία με τον καλό του γείτονα, τον κύριο Στερν;
Η απάντησή του θα ήταν να μετατρέψει το χάσμα, την ασυμφωνία, σε επιχείρημα υπέρ
τού αντισημιτισμού: «Βλέπετε πόσο επικίνδυνοι είναι; Δύσκολα αναγνωρίζει κανείς
την πραγματική τους φύση. Κρύβονται πίσω από τη μάσκα τών προσχημάτων τής
καθημερινότητας —και ακριβώς αυτή η απόκρυψη της αληθινής τους φύσης, αυτή η
διπροσωπία, αποτελεί το βασικό γνώρισμα της εβραϊκής φύσης.» Μια ιδεολογία
επιτυγχάνει πραγματικά όταν ακόμα και γεγονότα τα οποία εκ πρώτης όψεως τη
διαψεύδουν αρχίζουν να λειτουργούν ως επιχειρήματα υπέρ της.
Τι με έπιασε τώρα κι έκατσα και αντέγραψα το
παραπάνω απόσπασμα; Όχι, δεν έχω παρασυρθεί από το κλίμα μιας εξόχως
διασκεδαστικής συζήτησης στην οποία έχω εμπλακεί στο Red
Notebook, και στην οποία
κατέφυγα και πάλι στο ‘‘τρομερό παιδί’’ τής Σλοβενίας. Απλώς μου φάνηκε ότι, με τις
κατάλληλες αντικαταστάσεις προσώπων, καταστάσεων, εποχών και φύσης ιδεολογικών
κατασκευών (ιδεολογημάτων), τα λόγια τού Ζίζεκ ταιριάζουν φούστα-μπλούζα (που θα
έλεγε κι η Αλέκα) για να σχολιάσουν τα παρακάτω λόγια ενός (προφανώς) οπαδού τού
ΚΚΕ, που μας έγραψε στην προηγούμενη ανάρτηση:
Λοιπόν; Μη μας πείτε ότι δυσκολευτήκατε
πολύ να αντιληφθείτε ότι, πέρα από τις διαμετρικά αντίθετες ιδεολογικές θέσεις τους, ένας Έλληνας
αντιοπορτουνιστής της δεκαετίας τού
2010, μπορεί κάλλιστα να είναι από πολιτικά διανοητική άποψη εξ ίσου στόκος με
έναν Γερμανό αντισημίτη τής δεκαετίας τού
1930;
Στην εικόνα,
ναζιστική αντισημιτική αφίσα ναζιστικού αντισημιτικού ντοκιμαντέρ. Από το ww2today.com.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
9 σχόλια:
απάντηση πακέτο :
1 . το " στο κόκκινο " κάνει εμπορικό άνοιγμα . Θεμιτό .
2 . Σε αυτό το πλαίσιο πήρε τον Μαμαλάκη . Δεν γνωρίζω τις καταβολές του κλπ . Γνωρίζω την συγκεκριμένη ιδεολογική και πολιτική του παρέμβαση με τα ιστορικά του ντοκιμαντέρ στην ετ 3 . Καλής αισθητικής , περιεχομένου όμως πατριδοκαπηλείας γιορτής δημοτικού . Κοινώς , ο τύπος είναι δεξιός .
3 . οι συγκεκριμένες ατάκες στην εκπομπή του , είναι αηδιαστικές . Δεν υπάρχει τρόπος να δικαιολογηθούν , και κατά την γνώμη μου , σε μέσο της αριστεράς , ισοδυναμούν με κίτρινη κάρτα . Μετά μπαίνει η αγορά , η διαφημιστική πίτα κλπ , αλλά " αριστερό " , ραδιόφωνο εν προκειμένω , πάει να πει αλλιώτικο . Όχι σαν όλα , αλλά με αριστερό ιδιοκτήτη .
4 . τα περί Ζίζεκ δεν κολλάνε πουθενά . Αν του έλεγες τι δικαιολογείς πατώντας στην σκέψη του , είναι και λίγο απρόβλεπτος , θα αντιδρούσε άσχημα . Λέω , δεν είμαι η φωνή του Ζίζεκ , και δεν έχει και σημασία .
5 . σε μια κοινωνία που ο αστικός συνασπισμός εξουσίας επιχειρεί κοινωνικές συμμαχίες μέσα από την βία , τον φόβο και την τρομοκρατία , η συστηματική θεώρηση κομματιών της κοινωνικής αναπαραγωγής , σαν ουδέτερα , είναι ανοχή ( προφανώς δεν υπάρχει τέτοια πρόθεση ) στην κοινωνική συνθήκη του ευρώ - εκφασισμού .
6 . έχει πλάκα ότι μου την έπεσες για το αθλητικό χιουμοράκι ( και όχι μόνο , είχα πραγματική αγωνία ) και δικαιολογείς το σεξιστικό μισογύνικο παραλήρημα ( ή και χιουμοράκι ) μιας κατά τα άλλα συμπαθούς lifestyle φυσιογνωμίας .
7 . Καμία ομοιότητα δεν βρίσκω ανάμεσα σε αυτούς που ονομάζεις " αντιοπορτουνιστές " με τους ναζί .
8 . Όλα όσα έγραψες , και σε αυτό το post , και σε παλαιότερο post για θέματα κοινωνικής ηθικής κλπ και στην κουβέντα του r / n που παρέπεμψες με τόση περηφάνια , είναι στην γραμμή και την φυσιογνωμία μιας πρότασης διαχρονικά υπαρκτής στην αριστερά .
Ότι δεν χαλάει ο κόσμος να μοιάζει και λίγο με την δεξιά , για να πάρει τους " μεσαίους " τους κεντρώους και τους νοικοκυραίους .
Και προφανώς είναι φούστα - μπλούζα ( που θα έλεγε και η Αλέκα ) και με το τι λέει ο καθένας και σε όλα τα θέματα της συγκυρίας ( για την θέση της αριστεράς και του κινήματος για τον ευρω - ιμπεριαλισμό , για το κράτος και την κυβέρνηση της αριστεράς , για την κυβέρνηση δεξιάς - αριστεράς , για τον ρατσισμό και την ξενοφοβία , για τον εκφασισμό και το τι σημαίνει " έχει και η αριστερά ευθύνες " , μιας και πολλοί λένε ότι , πχ , " δεν κάνει καλό και ο πολύς φιλομεταναστευτισμός " κλπ )
" κάποιος σύντροφος " ( κ. σ. )
Φίλε κ.σ.,
Πολύ προβληματικό το πακέτο σου σε αρκετά σημεία. Άσε που σε μερικά από αυτά μού δίνεις την εντύπωση ότι το έστειλες σε λάθος άνθρωπο.
1) Δεν νομίζω ότι το Κόκκινο κάνει εμπορικό άνοιγμα. Πολιτικό άνοιγμα κάνει.
2) Εγώ ξέρω λιγότερα κι από σένα: Το μόνο που ξέρω για τον Μαμαλάκη είναι ότι κάνει (έκανε;) εκπομπές περί μαγειρικής. Και ξέρω από πιο παλιά και το άλλο: τα θύματα της πατριδοκαπηλίας (και οποιουδήποτε άλλου αστικού ιδεολογήματος) δεν πρέπει να μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι με τους ενορχηστρωτές της. Με αυτή την έννοια, ακόμα κι αν ο Μαμαλάκης εξετράπη σε πατριδοκαπηλία (δεν έχω δει τις εκπομπές που αναφέρεις), δεν θα μου ήταν αρκετό για να τον χαρακτηρίσω δεξιό. Αλλά, με παρέσυρες. Η παρέμβασή μου στο Red Notebook ήταν με αφορμή τον Μαμαλάκη, όχι όμως για τον Μαμαλάκη.
3) Δεν έχω ακούσει την εκπομπή. Θεωρώ όμως απίθανο να είπε στα σοβαρά περί «αξύριστων ρηγούδων» σε αριστερό (έστω και τύποις, σύμφωνα με τα λεγόμενά σου) ραδιόφωνο. Αυτό το παραδέχονται και οι ίδιες οι συντάκτριες του άρθρου όταν γράφουν «—υποτίθεται χάριν αστεϊσμού—». Βλέπω, σε αφήνει αδιάφορο η καραμπινάτη δίκη προθέσεων. Προφανώς είναι για έναν «δεξιό» τι σε νοιάζει και γιατί να σε νοιάζει; Να δω τι θα κάνεις όμως, όταν πέσεις κι εσύ ο ίδιος θύμα μια τέτοιας δίκης... Εμείς θα σε υπερασπιστούμε βέβαια. Δεν ξέρω όμως αν αυτό θα είναι αρκετό...
4) Είναι σοβαρό πρόβλημα το ότι δεν κατανοείς πού κολλάει ο Ζίζεκ.
5) Καμία ουδετερότητα εκ μέρους μου. Η ριζική διαφωνία μου με τις δίκες προθέσεων που εν προκειμένω πήγαζαν από ένα δογματικό, κοντόφθαλμο φεμινισμό ήταν κάτι παραπάνω από σαφής. Βλέποντας καλύτερα τώρα, διακρίνω ότι όχι μόνο σε αφήνουν αδιάφορο αυτές οι δίκες, αλλά παίρνεις θέση κιόλας στη δικαστική έδρα. Απτόητος εγώ: αν πέσεις κι εσύ θύμα μια τέτοιας δίκης και πάλι θα σε υπερασπιστώ! Όσο για την ανοχή, προφανώς εννοείς έναντι του ‘‘ύπουλου’’ και ‘‘δόλιου’’ Μαμαλάκη, είναι η ίδια ανοχή που επέδειξα προς έναν Εβραίο (Εβραίο με τα όλα του, όχι τού γλυκού νερού) όταν μου διηγήθηκε ένα από τα καλύτερα αντιεβραϊκά ανέκδοτα (αγνοώ αν το έκανε επειδή ήξερε τη συγκεκριμένη ανάλυση του Ζίζεκ ή την εφάρμοσε με δική του πρωτοβουλία). Ευρώ; Εκφασισμός; Ντεν καταλαβαίνω καρντιά μου! ;-)
6) Κανένα πέσιμο δεν σου έκανα με το χιουμοράκι σου. Πολύ λάθος κατάλαβες, αν και σου εξήγησα όχι με λόγια αέρα πατέρα, αλλά με τεκμήρια. Για τα περί «σεξιστικού μισογύνικου παραληρήματος», ήδη έχω εξηγηθεί στα σημεία 3 και 5.
7) Καλώς κάνεις και δεν βρίσκεις ομοιότητα «ανάμεσα σε αυτούς που ονομάζεις ‘‘αντιοπορτουνιστές’’ με τους ναζί». Εγώ μίλησα για ομοιότητα σε μία επί μέρους αντίληψη, τρόπο σκέψης, υπό την επίδραση διαφορετικής φύσης ιδεολογημάτων. Με την ίδια περίπου έννοια δηλαδή που εσύ κάλλιστα μοιράζεσαι τις ίδιες αντιλήψεις, όσο αφορά στην προτίμηση συγκεκριμένης ομάδας, με έναν τρελαμένο Ολυμπιακό και ...Χρυσαυγίτη! Έλεος, φίλε μου, έλεος!
8) Δεν ήταν κανένα αίσθημα υπερηφάνειας που με παρακίνησε να λινκάρω το συγκεκριμένο ποστ στο Red Notebook. Το μοναδικό μου κίνητρο ήταν να κάνω όσο πιο ορατό γίνεται το πρόβλημα μιας ορισμένης αριστεράς. Εν προκειμένω και ειδικότερα: μιας αριστερής φεμινιστικής αντίληψης, πάσχουσας από τυφλότητα και κοντόφθαλμο ανόητο δογματισμό. Γενικότερα, το πρόβλημα μιας αριστεράς που έχει βάλει για τα καλά το χεράκι της στον ευνουχισμό και απονεύρωση της Αριστεράς εν γένει, ρίχνοντας το βάρος της (εν είδει bypass) σε πολιτισμικά αιτήματα που αφορούν στο εποικοδόμημα.
Για τα υπόλοιπα που αναφέρεις εδώ, δεν θα κάνω κάποιο σχόλιο. Είναι πολλά και επιπλέον μπερδεμένα (= οι παρανοήσεις εκ μέρους σου έχουν ανακατευτεί με υπαρκτές διαφορές αντιλήψεων). Αυτά τα ζητήματα όμως δεν λύνονται με δυο κουβέντες σε ένα σχόλιο. Χρειάζεται διάρκεια σε ένα κάποιο βάθος χρόνου.
Τα λέμε
είσαι σαφής ...
όποιος ενοχλήσει τον Μουρούτη και τον Φάηλο ( βλέπε ΝΘ ) παίρνει πόδι ...
το ρατσιστικό / σεξιστικό / μισογύνικο χιούμορ είναι εντάξει , και πρέπει να ρωτάμε και προθέσεις .
θα κάνω ότι μπορώ να ξεμπερδευτείς , αλλά οι τρύπες ( όχι του Αγγελάκα , μακάρι ) στην συγκρότηση δεν λύνονται στο internet . Στην καλή ( και απίθανη )περίπτωση που είσαι μπερδεμένος και όχι κολλημένος με μια αριστερά του κράτους , του καπιταλισμού και της ηθικής τους .
ο καθένας τα κενά του τα κλείνει ( ή τα μεγαλώνει ) στο κίνημα και την πολιτική πάλη .
" κάποιος σύντροφος "
«Στην καλή ( και απίθανη ) περίπτωση που είσαι μπερδεμένος και όχι κολλημένος με μια αριστερά του κράτους , του καπιταλισμού και της ηθικής τους.»
Σκέφτομαι τι θα έλεγες για τον φουκαρά τον Λένιν, που προπαγάνδισε και έκανε πράξη τον κρατικό καπιταλισμό ως τη μόνη εναλλακτική λύση έναντι της επικράτησης της αντεπανάστασης, και ανατριχιάζω...
Φίλε κ.σ., ευτυχώς ή δυστυχώς (δεν θα βγάλω ετυμηγορία εγώ), η πουτάνα η ζωή είναι πολύ πιο σύνθετη από τις αριθμητικές πράξεις για να μπορούμε να βρίσκουμε την άκρη με απλοποιήσεις...
Τα λέμε
ο ( όντως με αυτά που λες ) φουκαράς Λένιν έκανε την ΝΕΠ σαν συνειδητό άνοιγμα στον καπιταλισμό , σε μια συγκυρία που υπήρχαν διαφορετικές ταχύτητες εμπέδωσης του κ . τ. π , και δεν υπήρχε άλλος τρόπος να αποκατασταθεί η ροή , για παράδειγμα αγροτικών προϊόντων στις πόλεις .
την έκανε με τα σοβιέτ παρόντα , με την πολιτική εξουσία της εργατικής τάξης ( τουλάχιστον έτσι ήθελε ) με επαναστατικές τομές στην εκπαίδευση , την οικογένεια , την ηθική κλπ .
αν ο Λένιν είχε σχέση με όσα λες , θα ανάσταινε τους Ρομανόφ !!!
ο Λένιν κοίταγε έξω από τον καπιταλισμό και πολιτευόταν εντός του .
εσύ λες ότι το έξω είναι αφέλεια , δογματισμός , ( πάω στοίχημα και " ολοκληρωτισμός " )
πάλι μπερδεύτηκες ...
μπορείς πάλι να μου φέρεις σαν επιχείρημα το 27 %
που στο μυαλό πολλών πάει να πει " να τα στρογγυλέψουμε τα πράγματα " , με τα μνημόνια του ευρω - εκφασισμού ( σε βολεύει να πω " με τον καπιταλισμό " !!! )
ο καπιταλισμός όμως δεν είναι όσο απλός πιστεύεις , για να δουλεύουν οι απλοποιήσεις σου !!!
τα λέμε
" κάποιος σύντροφος "
"Τι με έπιασε τώρα κι έκατσα και αντέγραψα το παραπάνω απόσπασμα; Όχι, δεν έχω παρασυρθεί από το κλίμα μιας εξόχως διασκεδαστικής συζήτησης στην οποία έχω εμπλακεί στο Red Notebook, και στην οποία κατέφυγα και πάλι στο ‘‘τρομερό παιδί’’ τής Σλοβενίας."
Γραφετε τα παραπάνω, Αριστερά Φιλαράκια
και απο ο,τι ειδα στη συζήτηση εκει,
να πω οτι ενταξει μπορει κανεις να χρησιμοποιησει την ιδια μεθοδο του αντιπάλου του για να τον ειρωνευτει, αναπαραγοντας "τα δικα του λογια". (ετσι λεει ο Ζιζεκ, λετε).
Αλλα τι σχεση εχουν ολα αυτά με την "εικονα των κοριτσιων" ειτε ηταν ρηγιτισσες η οχι.
Πραγματι τα κοριτσια της εποχης εκεινης κυκλοφορουσαν στο στυλ "των παιδιων των λουλουδιών", με κλαρωτες φουστες, με κελεμπιες, "αχτενιστες" και "ατημελητες", αλλά
αυτό δεν ειχε να κανει ουτε με την ομορφιά τους ουτε με τη συμμετοχή τους στην πολιτικη.
Ηταν η μοδα του Μαη του ΄68 τα κορίτσια με τα ταγαρια και τις κλαρωτές φουστες, τα αγορια με τα στρατιωτικά αμπεχωνα.
Δεν ειχε γενικευθει ακομα το μπλουτζιν (απο ΗΠΑ) και τα διάφορα μπουφαν (απο Κινα).
Η συμμετοχή τους στην πολιτική δεν αναιρειτο τουναντιον ηταν η πιο πολιτικοποιημένη νεολαια.
Τώρα ομως γενναται ενα ερωτημα.
Οταν οι γυναικες συμμετεχουν στους πολιτικους και κοινωνικους αγώνες θα πρέπει να ξεχωρίζουν απο τις αλλες γυναικες εμφανησιακά;;
Και τις κάνει ωραιες το "αγωνιστικο τους προφιλ";;
Οχι βέβαια οι δραστηριες γυναικες στην πολιτικη ειναι εξισου κομψες και ομορφες οσο ολες οι αλλες.
Δεν θυμαμαι ποτε να ειναι φεμινιστικό σλογκαν "γυναικες γινετε ασχημες", αλλά γυναικες συνειδητοποιειστε την κοινωνικη σας θέση ως κοινωνικα οντα, σε σχεση με διακρισεις εις βαρος σας, και παλέψτε να αλλάξετε νομους, προκαταληψεις, νοοτροπία που υποβιβάζει το φύλο σας στην κοινωνία.
Η ομορφια αλλωστε ερχεται και παρερχεται.
Ρωτηστε και τη Λουτσιανα Καστελινα και τη Ροσάνα Ροσάντα.
Διαβάστε το βιβλίο της Ρ.Ρ. "Γυναικες και Πολιτικη", αν το βρειτε ειναι μαλλον δυσευρετο σήμερα).
υγ. Το κειμενο στο RN των κοριτσιών ειναι αρκετα κατατοπιστικό, η αναφορα τους στη διακηρυξη της Olympe de Gouges αξιεπαινη
αλλά να μην "παθιάζονται" με διάφορους χαρακτηρισμους, εχουν διατυπωθει κατα καιρόυς πολύ χειρότερα και μάλιστα απο ιδεολογικους συντροφους τους, που η ΄παρουσα αιτία ειναι παρωνυχίδα.
Λέφτη μου βάζεσαι. Και όποιος βιάζεται σκοντάφτει!
Φίλε Σπειροειδή,
Πού ακριβώς εντοπίζεις τη βιασύνη μου;
Τα λέμε
ΕΠΙΣΤΡΑΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ; ΘΑ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ ΟΛΟΙ ΤΟΝ ΑΡΧΗΓΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΘΑ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙΤΕ.
ΕΝΑΣ ΟΧΙ ΣΥΝΤΡΟΦΟΣ ΑΠΟ ΛΑΡΙΣΑ
Δημοσίευση σχολίου