Ι. Δεν υπάρχει «καλό» και «κακό» κεφάλαιο. «Κερδοσκοπικό» και «υγιές». «Παρασιτικό» και «παραγωγικό». «Ανάλγητοι τραπεζίτες» και «ανθρωπιστές βιομήχανοι». Ο Αντρέας Ανδριανόπουλος σ’ ένα παλιό του βιβλίο («Δημοκρατικός καπιταλισμός και κοινωνίας της γνώσης») έχει γράψει κάτι που είναι κατ’ αρχή σωστό: «Ό,τι επιδοτείται τείνει να πολλαπλασιάζεται». Βέβαια, επαναλάμβανε το γνωστό τροπάρι των φιλελεύθερων που έχει στόχο να αποδομήσει την έννοια της κοινωνικής πρόνοιας για όσους απολύονται από τη δουλειά τους, προωθώντας την ιδέα ότι οι άνεργοι παραμένουν εκτός εργασίας, επειδή προτιμούν να επιδοτούνται παρά να εργάζονται (τώρα να έρθει να μας τα πει αυτά). Αν το προεκτείνουμε αυτό και στο κεφάλαιο, έχουμε την απάντηση στο «δίλημμα» της Κικής ή της Κοκώς: «Ό,τι παράγει κέρδος τείνει να συγκεντρώνει τις επενδύσεις». Αν το κέρδος προκύπτει από την παραγωγή παιδικών παπουτσιών, αυτοκινήτων ή απορρυπαντικών, το κεφάλαιο πηγαίνει σε αυτά όπως οι καρφίτσες στον μαγνήτη. Αν στερέψει το κέρδος εκεί και αρχίσει να προκύπτει από το εμπόριο του χρήματος, το κεφάλαιο —που μπορεί κάλλιστα να έχει προκύψει από την παραγωγή παιδικών παπουτσιών, αυτοκινήτων ή απορρυπαντικών, στην πραγματικότητα από εκεί έχει κάποτε προκύψει— θα αλλάξει δρομολόγιο και θα κατευθυνθεί στο εμπόριο του χρήματος και στις παραφυάδες (παράγωγα) του. Το γεγονός ότι είμαστε όλοι εναντίον της «κακής» Τράπεζας Χ, Ψ ή Ω που προεξοφλεί μόλις τη μία από τις δέκα επιταγές πελατών του Χ, Ψ ή Ω βιοτέχνη στο Περιστέρι δεν σημαίνει ότι η Toyota Worldwide ή η U.S. Steel είναι οι καλοί της ιστορίας.
ΙΙ. Διαβάζουμε και ακούμε συχνά τη θλιβερή αναγγελία: «η μεσαία τάξη πέθανε». Περίεργο πράγμα να πεθαίνει κάτι που δεν υπήρξε ποτέ, αλλά ας μη το κάνουμε αυτό θέμα. Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι όλη αυτή η κατηγορία ανθρώπων (στην οποία, για να τα λέμε όλα, ανήκουμε κι εμείς) που αποκαλείται είτε ‘μεσαία τάξη’, είτε ‘νέα μικροαστική τάξη’, είτε ‘διανοητικά εργαζόμενοι’, είτε ‘επιστημονικό προλεταριάτο’, είτε ‘άσπρα κολάρα’ —της οποίας μεγάλο μέρος απασχολείται στον δημόσιο τομέα— έχει μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να σημειώσει αυτό που παρατηρεί (ο δρόμος της «κοινωνικής ανόδου» είναι διπλής κυκλοφορίας) και αυτό που συναισθάνεται: Ο μοναδικός λόγος για τον οποίο μέχρι τώρα της φαινόταν μονόδρομος είναι γιατί κοίταζε μόνο από το δεξί παράθυρο· από τη μεριά δηλαδή του ρεύματος της ανόδου. Αυτό είναι μια σχεδόν φυσική τάση για όσους κάθονται στη θέση του συνοδηγού που τους κάνει όχι μόνο να μη κοιτούν τα «πίσω καθίσματα», αλλά και να ξεχνούν ότι άλλο συνοδηγός, άλλο συνεταίρος κι άλλο Διευθύνων Σύμβουλος. Το τράνταγμα που προκαλεί το εν εξελίξει U-turn ας μη πάει χαμένο…
ΙΙΙ. Αυτό το U-turn δεν θα είναι στιγμιαίο ούτε χωρίς στάδια και φάσεις. Ο δρόμος είναι μακρύς και ευκαιρίες θα υπάρξουν. Ας μην απογοητευόμαστε επειδή προς το παρόν είμαστε φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Things change. Αρκεί να βάλουμε το μυαλό μας να δουλέψει και να μην αρκούμαστε να τρέχουμε πάνω-κάτω σαν παλαβοί.
Η εικόνα από το babybird.wordpress.com
17 σχόλια:
Ανωνυμος 9:24
Συμφωνουμε απολύτως .Ο Δρακοναριος ξέρει να γράφει.Κάποιες φορές δεν ξέρει τι γράφει.Σήμερα είναι σωστός·
@Ανώνυμο 23 Απριλίου 2010 9.24 π.μ.):
Επειδή δεν μπορείς να καταλάβεις Χριστό απ’ όσα σου λέμε και σου λένε άλλοι εδώ κι αλλού κι επειδή το πολύ το κυρελέησον το βαριέται κι ο παπάς, τα ηλίθια σχόλιά σου από σήμερα θα τα τρώει η μαρμάγκα. Φτιάξε ένα μπλογκ και συνέχισε εκεί την εκστρατεία σου. Πού ξέρεις; Μπορεί να σε προσέξει κι ο Χρυσοχοΐδης…
@Ανώνυμο (23 Απριλίου 2010 10:47 π.μ.):
Μην είσαι και τόσο σίγουρος ότι η ηλιθιότητα δεν είναι κολλητική. Πρόσεχε καλού-κακού...
Τα λέμε (με την πρϋπόθεση να μας τα λες καλά).
καλημερα,
μηπως ηρθε η ωρα να βαλετε φραγη στους ανωνυμους ή τουλαχιστον να βρειτε ποιος ειναι ο τυπος με το 15χρονο μυαλο που νομιζει οτι κρυβεται πισω απο το pc του...
κατι μου θυμιζει ολο αυτο...
χμμμ ποιος να ειναι αραγε...??
σε αυτο το blog 1 δειλο γνωριζω μονο που εγραφε παλια...λογικα παλι αυτος ειναι...τι να κανουμε!
την μαλακια πολλοι αγαπησαν,τον ΜΑΛΑΚΑ κανεις!
χαιρετω
πρωην ερνεστο
Φίλε george (πρώην ernesto),
Φραγή στους ανώνυμους; Προς το παρόν αυτή η άποψη μειοψηφεί. Είναι αυτό το γαμημένο το 'left' που μας δημιουργεί πρόβλημα...
Μη σπας το κεφάλι σου για το ποιός είναι και ποιός δεν είναι. Μη δηλητηριάζεσαι. Άσε να πιούνε όλο το δηλητήριο αυτοί πού τους αδίκησε η ζωή και δεν τους επέτρεψε να κάνουν καριέρα στο δεύτερο αρχαιότερο επάγγελμα του κόσμου...
Τα λέμε.
Φίλε george (πρώην ernesto),
Διορθώνουμε μια παράλειψη: Ασχέτως αν υποχρεώθηκες από τον αχρείο πλαστογράφο, το γεγονός ότι μπήκες στον κόπο να ρετζιστραριστείς για να γράφεις εδώ χωρίς να κινδυνεύεις από παραχάραξη μας τιμά. Οφείλαμε να το πούμε αυτό από τη στιγμή που το νιώθουμε.
Τα λέμε.
Φίλε george,
Αν ισχύει το όνομα όχι μόνο διαδικτυακά, Χρόνια Πολλά! (Ευτυχώς που το θυμηθήκαμε πριν γυρίσει η μέρα!...).
Τα λέμε.
ναι ισχυει ,ευχαριστω,
να ειστε καλα !
Λασκαράτος:
Υπογραμμίζω και υπερθεματίζω σε αυτό:
@Things change. Αρκεί να βάλουμε το μυαλό μας να δουλέψει και να μην αρκούμαστε να τρέχουμε πάνω-κάτω σαν παλαβοί@.
Η Αριστερά πρέπει να παράγει πολιτική σκέψη και να αποφεύγει την περιττή επαναστατική γυμναστική στην οποία επιδίδεται μονότονα το ΚΚΕ.
Όποιος δεν έχει μυαλό, έχει πόδια.
Με την ευκαιρία σου απάντησα με καθυστέρηση-λόγω απουσίας-στον "Ρασταπόπουλο".
Μπορείς να δεις την απάντηση.
Σε ευχαριστώ που ασχολήθηκες μαζί μου.
Φίλε Λασκαράτε,
Καλώς ήρθες! 'Πολιτική σκέψη'. Αυτό είναι!
Θα σπεύσουμε στον Ρο για την απάντησή σου.
Τέλος, η ευγένειά σου, η οποία φυσικά δεν σε δεσμεύει στο παραμικρό να συμφωνείς μαζί μας σε άλλα θέματα, είναι πολύ εμψυχωτική. Σε ευχαριστούμε κι μείς με τη σειρά μας.
Τα λέμε.
paidia kalimera,
thelo na mou sxoliasete to exis:
an ergazosastan se mia epixeirisi kai travousate trelo zori autin tin periodo, prospathousate na kanete kati kai dexosastan to prosklitirio toy PAME gia antistasi kai tin idia mera vlepate i epeixirisi auti na diafimizetai ston 902 ti tha kanate, pos tha niothate?
siggnomi gia to xrono sas
Φίλε Ανώνυμε (ή μάλλον ανώνυμε φίλε),
Το ερώτημά σου είναι βασανιστικό. Πρέπει να σκεφτούμε. Ίσως να σου απαντήσουμε με ανάρτηση. Δώσε μας λίγο χρόνο.
Και σε παρακαλούμε πολύ μη μας ζητάς συγνώμη! Κάνουμε τα πάντα για να μη χρειάζεται να μας ζητάει κανένας συγνώμη μέσα εδώ προκειμένου να πεί ό,τι θέλει να εκείνος να πει.
Μπορεί να μη συμφωνούμε με την άποψη των αναρχικών για τον θάνατο του κράτους εδώ και τώρα, αλλά την μικροεξουσία που θα μπορούσαμε να ασκήσουμε μέσω του μπλογκ την έχουμε καταδικάσει και την έχουμε απαρνηθεί στην πρώτη-πρώτη και ιδρυτική μας ολομέλεια!
Τα λέμε (αργότερα)
Ανώνυμε φίλε,
Το ζήτημα δεν είναι απλό. Κατ' αρχήν, η πρώτη αντίδρασή μας θα ήταν αρνητική. Εκ των πραγμάτων ένα αριστερό κόμμα είναι με τους εργαζόμενους και απέναντι από τον εργοδότη. Αυτή η "συνεργασία" έστω και επί πληρωμή δημιουργεί άλλες εντυπώσεις.
Βέβαια, από την άλλη, τα λεφτά χρειάζονται στην πολιτική οργάνωση. Και σε συνθήκες καπιταλισμού δεν μπορείς να παραιτηθείς από τη δυνατότητα να πάρεις χρήματα και μέσω τέτοιας δραστηριότητας, από τη στιγμή που τα έχεις ανάγκη.
Το κρίσιμο είναι το εξής: Αυτά τα χρήματα, ας πούμε στη συγκεκριμένη περίπτωση τη δική σου, "φρενάρουν" το ΚΚΕ ή το ΠΑΜΕ από το να παίξουν το ρόλο που πρέπει να παίζουν στο εργατικό κίνημα; Αν συμβαίνει κάτι τέτοιο, περιττό να πούμε πως υπάρχει τεράστιο πρόβλημα. Αν όχι, εμείς στη θέση σου θα το προσπερνούσαμε.
Το όλο ζήτημα βέβαια συνδέεται με το ερώτημα: Δικαιούται ένα αριστερό κόμμα να έχει επιχειρήσεις; Εμείς πιστεύουμε πως σε χώρες με προχωρημένο καπιταλισμό αυτό δεν μπορείς να το αποφύγεις. Από εκεί και πέρα όμως χρειάζονται δεκατέσσερα μάτια για να μην εξελιχθεί σε κόμμα-επιχείρηση όπου η διαχειριστική-γραφειοκρατική ομάδα η οποία "τρέχει" τις επιχειρήσεις το παρασύρει σε πολιτικές που αντί να εξυπηρετούν τους εργαζόμενους, εξυπηρετούν τα ιδιαίτερα συμφέροντά τους.
Κάπως έτσι βλέπουμε τα πράγματα σε ένα όπως είπαμε περίπλοκο ζήτημα. Ελπίζουμε να βοηθήσαμε κάπως, αν και δεν μπορούμε να υποκαταστήσουμε τη δική σου προσωπική εμπειρία.
Τα λέμε.
"Βέβαια, από την άλλη, τα λεφτά χρειάζονται στην πολιτική οργάνωση. Και σε συνθήκες καπιταλισμού δεν μπορείς να παραιτηθείς από τη δυνατότητα να πάρεις χρήματα και μέσω τέτοιας δραστηριότητας, από τη στιγμή που τα έχεις ανάγκη"
paidia skefteite emas tous ergazomenous se autin tin periodo poso anagki exoume ta lefta. kathe mera apergias i kathe apokleismos tis epixeirisis kostizei to merokamato...
eilikrina den xero ti na po...siggnomi an ginomai kynikos...alla nomizo oti oloi sto sistima auto kanoume ti bizna mas...allos gia politikous logous, allos gia kerdos kai allos aplos gia na epiviosei
Ανώνυμε φίλε,
Κατ' αρχήν δεν θα πρέπει να ξεχνάς ότι κι εμείς εδώ δεν είμαστε κάτι διαφορετικό: κι εμείς εργαζόμενοι είμαστε. Όχι υποχρεωτικά με την έννοια ότι δουλεύουμε όλοι, αλλά με την έννοια ότι δεν έχουμε να περιμένουμε παρά μόνο από το εισόδημα που προέρχεται από εργασία.
Από εκεί και πέρα, δεν νομίζουμε ότι είσαι κυνικός. Απογοητευμένος μας φαίνεσαι. Και νομίζεις φίλε μας ότι διαφέρουμε κι εκεί; Λάθος. Νομίζεις ότι εμείς όταν σηκωνόμαστε το πρωί τραγουδάμε;
Αλλά μένει κάτι άλλο από τη συλλογική προσπάθεια; Και μπορείς να εξορίσεις από αυτή την προσπάθεια την πολιτική Αριστερά, παρ' όλα τα χάλια της; Δεν είναι προτιμότερο να είσαι τόσο κοντά της, όσο χρειάζεται για να ακούει τη φωνή διαμαρτυρίας σου; Ή μήπως νομίζεις ότι εκεί δεν υπάρχουν άνθρωποι που προβληματίζονται, άσχετα αν δεν εκδηλώνονται; Πώς θα τους βοηθήσεις να εκδηλωθούν, αν κόψεις κάθε δεσμό μαζί τους;
Μη κάνεις το λάθος να πιστέψεις ότι κάνουμε πλάτες στο ΚΚΕ ή στο ΠΑΜΕ. Καμία πλάτη. Ούτε στο ΚΚΕ, ούτε στον ΣΥΡΙΖΑ, ούτε στην ΑΝΤΑΡΣΥΑ, ούτε σε κανέναν. Αλλά δεν εξορίζουμε και κανέναν, είμαστε με όλους, ανεξάρτητα από το πού είμαστε ως άτομα, όσοι είμαστε. Τα γράφαμε και λίγες μέρες πριν και σ' ένα ποστ: Δεν υπάρχουν άγγελοι και διάβολοι.
Τα λέμε.
ΥΓ Αν κάνεις τον κόπο να πας στην πρώτη-πρώτη εγγραφή από τα κείμενα της δεξιάς στήλης θα δεις ότι για ένα παρόμοιο ζήτημα δε μασάμε καθόλου τα λόγια μας. Αλλά το κάνουμε από δίπλα, όχι από απέναντι.
Δημοσίευση σχολίου