Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 2013
Δέκα σκέψεις για το δίλημμα «αντιφασισμός ή αντικαπιταλισμός»
Ι. Δεν υπάρχει κανένα δίλημμα. Το ζήτημα αυτό έχει λυθεί
θεωρητικά και έχει επιβεβαιωθεί εμπειρικά. Και η απάντηση είναι αντιφασισμός. Θεωρητική επίλυση: Ακόμα
κι αν πιστεύει κανείς ότι το μόνο που αξίζει να ειπωθεί για το φασισμό και το
ναζισμό είναι πως δεν αποτελούν παρά μία από τις μορφές που παίρνει η άσκηση της
αστικής εξουσίας, πρέπει να είναι πολύ ανόητος για να αδιαφορεί για τα ‘‘ιδιαίτερα
χαρακτηριστικά’’ που παίρνει αυτή η μορφή. Εμπειρική επιβεβαίωση: Και μόνο η
πικρή εμπειρία τής Δημοκρατίας τής Βαϊμάρης αρκεί.
ΙΙ. Μιλώντας για αντιφασισμό, μιλάμε κατ’ αρχήν και πρώτα απ’
όλα για την ενιαία αντιμετώπιση του φασισμού από την Αριστερά.
ΙΙΙ. Ο αντιφασισμός τής Αριστεράς είναι αναγκαία αλλά όχι και
ικανή συνθήκη, όταν η επιρροή τού φασισμού/ναζισμού τείνει να λάβει
χαρακτηριστικά λαϊκού κινήματος, όπως συμβαίνει αυτή την περίοδο στην Ελλάδα.
Ένα φασιστικό λαϊκό κίνημα χρειάζεται ένα αντιφασιστικό λαϊκό κίνημα.
IV. Η Αριστερά είναι ο ‘‘φυσικός’’
ηγεμόνας ενός λαϊκού αντιφασιστικού κινήματος.
V. Η ηγεμονία της όμως δεν προκύπτει το
ίδιο ‘‘φυσικά’’. Πρέπει να την κερδίσει.
VI. Για να την κερδίσει πρέπει να
συνομιλήσει πειστικά με τα επαμφοτερίζοντα και ταλαντευόμενα μικροαστικά στρώματα
(παραδοσιακά και νέα). Αυτά δηλαδή που έχουν υιοθετήσει στον ένα ή τον άλλο
βαθμό την θεωρία τών ‘‘δύο άκρων’’.
VII. Δεν μπορεί να υπάρξει πειστική
συνομιλία τής Αριστεράς με τα μικροαστικά στρώματα, χωρίς την εξουδετέρωση αυτής
τής θεωρίας.
VIII. Δεν μπορεί να εξουδετερωθεί αυτή η
θεωρία, αν η Αριστερά συγκατανεύσει στη μετατροπή του πολύ συγκεκριμένου
πολιτικού συνθήματος «Όχι στο φασισμό» στο πολύ αφηρημένα ‘‘φιλοσοφικό’’ σύνθημα
«Όχι στη βία». Αντίθετα: η αποδοχή εκ μέρους τής Αριστεράς μίας τέτοιας ‘‘διολίσθησης’’
αναβιώνει αυτή τη θεωρία ισχυρότερη από ποτέ και δένει την ίδια χειροπόδαρα με
τα ίδια της τα χέρια.
IX. Για την Αριστερά που «εννοεί αυτά που
λέει και λέει αυτά που εννοεί», ο αντιφασισμός σε σχέση με τον αντικαπιταλισμό
είναι χωρίς αμφιβολία δύο βήματα πίσω.
X. Δύο βήματα
πίσω – ένα εμπρός.
Η εικόνα, από το xaxor.com.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
16 σχόλια:
Καμία σκέψη!
10 Αφορισμοί, ατάκτως ερριμμένα...
Φίλοι τής ΕΟΣ,
ΟΚ. Ο καθένας κάνει ό,τι μπορεί. Καταθέστε τις δικές σας σκέψεις.
Τα λέμε
Τι έγινε, ρε παίδες; Καμία σκέψη; Τίποτε; Ούτε καν μια ιδέα; Κατάλαβα. Veni, vidi, vici την πάτε κι εσείς τη δουλειά. Ούτε οι πρώτοι, ούτε οι τελευταίοι...
Τα λέμε (άμα πείτε και κάτι βέβαια)
veni, vidi, vici
Ι. Δεν υπάρχει κανένα δίλημμα.
Εκεί τελειώνει το κείμενο.
Το δίλημμα δεν υπάρχει γιατί δεν υπάρχει το 'ή' διαζευκτικό και όχι γιατί η απάντηση είναι αντιφασισμός .
Επίσης, ζήτημα αυτό: ΟΥΤΕ έχει λυθεί θεωρητικά και ΟΥΤΕ έχει επιβεβαιωθεί εμπειρικά γιατί:
α) Η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται... (δεν αρκεί η εμπειρία)
β) Καμιά θεωρία δεν μπορεί να προδικάσει την έκβαση της ταξικής πάλης (δεν αρκεί η θεωρία)
δηλαδη:
Ο “αντιφασιμός” και ο “αντικαπαλισμός” δεν είναι αφηρημένες πολιτικές “κατηγορίες”. Αποκτούν συγκεκριμένο περιεχόμενο από πρωτοβουλίες και πρακτικές που εκφράζονται στους χώρους της κοινωνικής και πολιτικής σύγκρουσης. Μια νίκη του “αντιφασισμού” σήμερα μπορεί να είναι περισσότερο “αντικαπιταλιστική” και πιο επικίνδυνη για το σύστημα, από τον πάγιο και σταθερό “αντικαπιταλισμό” του ΚΚΕ που εντάσσεται τελικά σε μια ...διευρυμένη αναπαραγωγή του συστήματος.
Φίλοι τής ΕΟΣ,
Ωραία. Βλέπω το έχετε ‘‘λύσει’’ το ζήτημα ριζικά: Ο φασισμός είναι ένα και το αυτό με τον καπιταλισμό (αυτή είναι η υποκείμενη ιδέα τής άποψης ότι δεν πρέπει να υπάρχει το διαζευκτικό «ή»). Καλώς τους τούς τριτοδιεθνιστές τής εποχής τού σοσιαλφασισμού! Ποιος να το περίμενε από ορκισμένους ‘‘αντισταλινικούς’’!
«Δεν αρκεί η θεωρία, δεν αρκεί η εμπειρία, χρειάζεται και η πράξη». Αυτό μάς λέτε. Μόνοι σας το σκεφτήκατε αυτό το βαθυστόχαστο ...αυτονόητο;;; Έ, κάντε ένα ακόμα βηματάκι για να σκεφτείτε ότι δεν αρκούν μεν, απαιτούνται δε.
Το ΚΚΕ πάλι πώς βρέθηκε μπερδεμένο εδώ; Δηλαδή, αν κάνουμε καμιά ανάρτηση για την εκτροφή τών μεταξοσκωλήκων, κι εκεί θα βρείτε τρόπο να ανακατέψετε το ΚΚΕ;;; Κακό πράγμα οι εμμονές παίδες, πολύ κακό. Ιδίως οι πολιτικές...
Τα λέμε
''Μα πάλι θε ν’ απλώσει σαν χολέρα
πατώντας πάνω στην ανεμελιά σου
και δίπλα σου θα φτάσει κάποια μέρα
αν χάσεις τα ταξικά γυαλιά σου.''
Λετε τα ''ιδιαιτερα χαρακτηριστικα''.Δηλαδη τον ξεκαθαρα ναζιστικο δολοφονικο χαρακτηρα;Δεν ειμαι σιγουρος αν καταλαβα καλα.Αυτο μπορει να ειναι ενα αναγκαιο πρωτο βημα τακτικης με στοχο τη μεγαλυτερη δυνατη απηχηση στο κοσμο ;Μπορει. Αλλα δεν αρκει γιατι τοτε σκαει και ο τυπος:''Καταδικαζουμε τη βια απο οπου κι αν προερχεται.Και τοτε πρεπει να εξουδετερωσεις τη θεωρια των 2 ακρων.Σωστο.
Ομως πως θα εξουδετερωσεις τη θεωρια των 2 ακρων που ευδοκιμει στα μικροαστικα στρωματα οπως σωστα λετε χωρις να βαλεις ζητηματα καπιταλισμου η αν θες γενικοτερα οικονομιας;Και σημερινα και ιστορικα.Ακριβως το παραδειγμα της Βαιμαρης δε δειxνει τη στηριξη των τοτε αγγλικων και αμερικανικων μονοπωλιων στον χιτλερ τη πιεση που ασκησαν στον Χιντενμπουργκ να τον διορισει καγκελαριο;
Κατα τη γνωμη μου δεν μπορει να υπαρξει σημερα ισχυρο αντιφασιστικο κινημα χωρις ταξικα χαρακτηριστικα.Θα ξεφουσκωσει γρηγορα και στη καλυτερη περιπτωση θα εχουμε κατι παρομοιο με αυτο του ''κινηματος των πλατειων.'' Αληθεια τι εχουνε να μας πουνε σημερα οι φιλοι της ΕΟΣ-και οχι μονο- για τις περιβοητες πλατειες;Τοτε επειδη τους βολευε πολιτικαντικα αποθεωναν το αυθορμητο χωρις να βαζουν κανενα κριτηριο ωστε η λαικη αγανακτηση να γινει οργανωμενη παλη.Τοτε καποιοι γιουχαραν κοσμο που πηγαινε να συμμετασχει κρατωντας κοκκινες σημαιες την ιδια στιγμη που στο πανω μερος της πλατειας αλωνιζαν ανενοχλητα τα εθνικια και οι χρυσαυγιτες.Και τωρα ερχονται να το παιξουν και αντικαπιταλιστες.Οι ιδιοι που σε αλλα σχολια τους μιλανε για το τελος της εργατικης ταξης.
Гриша
Φίλε Гриша,
Τα ερωτήματα που βάζεις ακουμπάνε την επόμενη ανάρτηση. Λίγο υπομονή... :-)
Τα λέμε
Είναι πλαστό το δίλημμα. Για την ακρίβεια δεν υπάρχει δίλημμα. Ο αντιφασισμός από μόνος του δεν αρκεί, ο αντικαπιταλισμός είναι πολύ γενικός για να αρκεί. Αν με συνέπεια πράττεις και μιλάς ενάντια στο φασισμό και τις πρακτικές του, τότε αναγκαστικά ανοίγεις την κουβέντα για τον καπιταλισμό. Η συσχέτιση των δυο δεν είναι εύκολα προφανής για όλους. Επίσης, το να λες ότι φασισμός και καπιταλισμός είναι το ίδιο αποπροσανατολίζει, γιατί αγνοεί τη διαφορετικότητα των μορφών και άρα δεν μπορεί να εστιαστεί σωστά ο αγώνας. Τέλος, το να προφασίζεσαι ότι οι συνεπείς αντιφασίστες αν δεν είναι αντικαπιταλιστές δεν αξίζουν ούτε να περπατάς δίπλα τους, είναι τουλάχιστον γελοίο, για να μην πω αντιδραστικό. Να μην αρχίσω τα τσιτάτα περί συμμαχιών, ωριμότητας κινήματος, αλληλεπίδραση θεωρίας - πράξης και άλλα λενινιστικά...
αυτά τα ολίγα,
συντροφικά Μάρκομ Ξ
Άσχετο. Τα μάθατε για τον Μπογιόπουλο; Η εκκαθάριση συνεχίζεται με αργό, αλλά σταθερό ρυθμό...
Φίλε Μάρκομ Ξ,
Ακόμακι αν είναι πλαστό το δίλημμα δεν παύει να είναι υπαρκτό από τη στιγμή που υπάρχει κόσμος και κοσμάκης ο οποίος σού λέει: Ρε φίλε, δεν γουστάρω φασισμό, αλλά μη μου μιλάς για σοβιέτ! Με βάση αυτή την πραγματικότητα πρέπει να δει κανείς την ανάρτηση.
Περί Μπογιό: Μα είναι ανόητοι. Τι τους πείραζε ο Μπογιό; Σε τι τους απειλούσε; Το Σάββατο είχαμε πάει με μεγάλη παρέα στο Φεστιβάλ τής ΚΝΕ.Μιλάμε για πολύ κόσμο. Πήχτρα! Ε, ένα μέρος από αυτό τον κόσμο δεν τον είχαν φέρει τα γραφτά τού Μπογιόπουλου; Τι να πω... Μωραίνει κύριος...
Τα λέμε
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=388943
ΚΑΙ έτσι χτυπιέται ο φασισμός
σίγουρα πάντως όχι έτσι (απόσπασμα από τη συνέντευξη του Δ. Κουτσούμπα στο βήμα fm)
"Δημοσιογράφος: Ανοχή ακόμα και του ΣΥΡΙΖΑ;
Δ. Κουτσούμπας: Βεβαίως, αξιωματική αντιπολίτευση σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ είναι. Σ' αυτόν αναφέρομαι ευθέως. Διότι η ανοχή αυτή και η γενική αντιμνημονιακή ρητορική, όπου βρισκόμαστε όλοι μαζί σε κάποιες κινητοποιήσεις από φασίστες και εθνικιστές, ρατσιστές μέχρι δεν ξέρω τι άλλους, επειδή είμαστε ενάντια στο μνημόνιο, έδωσε ανοχή και η Χρυσή Αυγή αξιοποίησε αυτό το γεγονός. Όχι ότι το έκαναν οι άνθρωποι του ΣΥΡΙΖΑ συνειδητά. Δεν λέω αυτό, κάθε άλλο, για να μην παρεξηγηθώ, γιατί πολλές παρεξηγήσεις γίνονται τελευταία. Εννοώ ότι η ίδια η στάση, αυτή η πολιτική, το να ταυτίζεις τις αντιμνημονιακές δυνάμεις απ' τη μια μεριά, τις μνημονιακές απ' την άλλη...
Δημοσιογράφος: Αδιακρίτως.
Δ. Κουτσούμπας: ...δίνει τη δυνατότητα ένα μόρφωμα εγκληματικό, δολοφονικό όπως είναι η Χρυσή Αυγή, να εμφανίζεται ως αντισυστημική δύναμη, ότι αγωνίζεται ενάντια στο σύστημα, ότι αγωνίζεται ενάντια στα μνημόνια, ενάντια στην τρόικα."
εδώ και το λινκ: http://www.902.gr/eidisi/politiki/27736/synenteyxi-toy-dimitri-koytsoympa-sto-vima-fm-audio
Είμαι ο ΑΕΚτζής, είναι κανείς εδώ;
Φίλε ΑΕΚτζή, θα ρωτήσω και θα σου πω! ;-) :-)
Τα λέμε
14!
οι μισοί είναι κομμένοι φίλε αεκτζή .
επίσης μπορούμε να συζητήσουμε για ένα αγαπημένο μοτίβο του σ διαχειριστή .για την ενοχοποίηση του ακτιβίστικου αντιρατσισμού για την ΧΑ . βέβαια όταν καταρρέουν οι θεωρίες , καλύτερο είναι να κόβουμε την κουβέντα .
τελικά μπορούμε και να μην συζητάμε . άλλωστε για έναν ορισμένο τρόπο σκέψης σκοπός της αριστεράς είναι η πρώτην θέση στις εκλογές .
είχε πιστέψει ότι το έχει σίγουρο , και χωρίς να συζητάει .
γιατί να το αλλάξει ?
κόψτο είναι αισχρό το περιεχόμενο . προσπαθεί να ανοίξει κουβέντα .
" κάποιος σύντροφος "
Ρε κάποιε σύντροφε, γιατί με κουράζεις τόσο; Και γιατί δεν μπορείς (ή προσποιείσαι πως δεν μπορείς) να καταλάβεις τα προφανή;
Από εδώ κόπηκες α) για τη λάσπη που μου πέταξες όταν έγραψες ότι «οι απόψεις και η συμπεριφορά [μου] ανοίγουν θέμα για το αν [είμαι] από δω ή με τους απέναντι» και β) γιατί όχι μόνο δεν την πήρες ποτέ ολογράφως και αριθμητικώς πίσω, αλλά επιχειρείς σταθερά να βγεις κι από πάνω ισχυριζόμενος (ψευδώς ή λόγω βλακείας) εδώ και αλλού ότι κόπηκες από το τσαρδί μας επειδή δήθεν δεν αντέχω στη διαφωνία! —κωμικό συμπέρασμα για όποιον μας παρακολουθεί κάπως και δεν είναι περαστικός και φευγάτος, οπότε ξέρει πολύ καλά το καθεστώς τής απόλυτης ελευθερίας λόγου που επικρατεί εδώ.
Το πλήθος των σχολιαστών που υπονοείς ότι έχουν κοπεί είναι στη φαντασία σου. Στα τέσσερα και μισό χρόνια που υπάρχει αυτό το μπλογκ έχουν κοπεί μόνο άλλοι δύο για λόγους πανομοιότυπους με τη δική σου περίπτωση και ένας τρίτος για λόγους που δεν σχετιζόντουσαν με εμένα, αλλά για την παραβίαση της δεοντολογίας εις βάρος ενός σχολιαστή.
Μη με αναγκάσεις να επανέλθω.
Δημοσίευση σχολίου