Τετάρτη, 8 Οκτωβρίου 2014

Προβοκάροντας (με την καλή έννοια) το κοινό




Στην προηγούμενη ανάρτηση, έπιασε το αυτί  μου δύο από τους τακτικούς και σχετικά παλιούς πια σχολιαστές τού ‘‘μαγαζιού’’ εδώ να συζητούν en passant για το ρεμπέτικο, με τον έναν να θεωρεί απαράδεκτο (revolutionarily incorrect) το άκουσμα χασικλίδικων ρεμπέτικων σε νεολαιίστικα Φεστιβάλ τής Αριστεράς και τον άλλον να διαφωνεί. Για να τσιγκλίσω τον πρώτο (είναι προφανείς οι λόγοι που δεν γράφω «να τον φτιάξω» ;-) ) και να ευχαριστήσω τον δεύτερο, αφιερώνω και στους δυο τους τρία από τα πιο ωραία τραγούδια αυτής τής κατηγορίας. Τα οποία, εννοείται, αν ήμουν υπεύθυνος για το μουσικό ρεπερτόριο σε Φεστιβάλ τής ΚΝΕ ή της Νεολαίας τού ΣΥΡΙΖΑ, θα απαιτούσα να συμπεριλαμβάνονται οπωσδήποτε στα τραγούδια που θα ακούγονταν...

Να σβήσουν τα φώτα και ν’ ανάψουν οι λουλάδες μπαγλαμάδες! :-)

ЖΟЖΟЖΟЖΟЖ







11 σχόλια:

κάποιος σύντροφος είπε...

"υποχρεωτικό" δεν εννοούσα "αναγκαίο κακό", εννοούσα ότι πρέπει, συμφωνώ μαζί σου. Εννοούσα ότι το "ok" που λέει ο σύντροφος είναι "λίγο" ότι όχι απλά είναι εντάξει, αλλά είναι υποχρεωτικό.

για τον Τσιτσάνη το εννοούσα βασικά, αλλά το γενικεύουμε, δεν με πειράζει.

"κάποιος σύντροφος"

LeftG700 είπε...

Φίλε κ.σ.,


ΟΚ, έγινε διόρθωση.


Τα λέμε

Гриша είπε...

Κοιταξε λεφτ το ρεμπετικο ξερεις πολυ καλα οτι εχει συμπεριληφθει πολλες φορες στο καλλιτεχνικο προγραμμα του φεστιβαλ.
Ειναι αλλο πραγμα αυτο και αλλο να μου κρεμας ενα διμετρο πανο υποτιθεται για να προπαγανδισεις ενα αφιερωμα στο Β.Τσιτσανη επιλεγοντας ολως τυχαιως το συγκεκριμενο στιχο που αναφερεται στη κανναβη.Ετσι δειχνεις οτι εχεις μια στοχευση γνωριζοντας την εκταση που εχει η χρηση της κανναβης στη νεολαια και θες να παιξεις με τα αντανακλαστικα της.
Για τα κομματια που ποσταρες. Μπορει να παιξαν ή να παιξουν στο μελλον.Το οπωσδηποτε που λες δε καταλαβαινω.
Kαι επειδη υπαρχουν βαπορια και βαπορια θα κλεισω το σχολιο μου μ αυτο.

Μαζί μας, τελεφταίοι, με το βαπόρι
πρεζάκηδες, αλάνια, λαθρεμπόροι.
Ξεπίτηδες, για να φανεί, πως ίσια
λογιούνται η Λεφτεριά και τα χασίσια.

Στην εξορία (Οχτώβρης 1935)
Κ.Βαρναλης

κάποιος σύντροφος είπε...

εγώ πάντως δεν έχω εικόνα για χρήση της κάνναβης σε μεγάλη έκταση στην νεολαία, και με συνέπειες, κοινωνικής παραίτησης κλπ.

ούτε έχω εικόνα για κάποια σχέση του συγκεκριμένου στίχου και ρεπερτορίου με την κατανάλωση κάνναβης από την νεολαία.

ούτε θεωρώ καν τον Τσιτσάνη και το πανό με τον συγκεκριμένο στίχο ιδιαίτερα εμπορική κίνηση, μάλλον κίνηση vintage, με μέτρια αποτελέσματα στην νεολαία.

γενικά σύντροφε με το κυριλλικό, υπερβολές, όπως ήταν και εντελώς λάθος η απόρριψη του συγκεκριμένου στίχου (και όλου του ρεμπέτικου, και του ρεμπέτικου λαϊκού) από το ΚΚΕ παλιά.

να προκαλέσουν σχόλια σαν τα δικά σου ίσως να ήθελαν, αλλά όχι ότι στοχέψανε στα αντανακλαστικά των χρηστών, είσαι πολύ υπερβολικός.

"κάποιος σύντροφος"

LeftG700 είπε...

Φίλε Гриша,


Ναι, το ξέρω ότι τέτοια τραγούδια ακούγονται πια και από τη δική σας μεριά. Και είναι για μένα θετικό ότι το ΚΚΕ έπαψε από τα μέσα τής προηγούμενης δεκαετίας να θεωρεί ‘‘απαγορευμένα’’ τα ‘‘αμαρτωλά’’ ρεμπέτικα.

Πάντως, για να μη δημιουργώ λάθος εντυπώσεις, εγώ προσωπικά δεν υιοθετώ τις θέσεις περί νομιμοποίησης των μαλακών ναρκωτικών (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δέχομαι ως μέτρο να μπουζουριάζουν τους κουφιοκεφαλάκηδες μπαφιασμένους πιτσιρικάδες ή τους δυστυχισμένους που σε παρακαλάνε να τους δώσεις κάνα ευρώ δήθεν για να φάνε).

Δεν ξέρω αν πίσω από το συγκεκριμένο πανό που ποστάρισες κρύβεται η εκ πλαγίου προπαγάνδα για την αποποινικοποίηση. Μπορεί ναι, μπορεί και όχι. Φυσικά, όπως είπα, εγώ δεν έβαλα τα συγκεκριμένα τραγούδια επειδή θέλω να περάσω τέτοια μηνύματα.

Γιατί τα έβαλα; Και γιατί θα τα έβαζα οπωσδήποτε σε ένα Φεστιβάλ; Γιατί είναι, κατά τα γούστα μου, ωραία και αυθεντικά τραγούδια και γιατί εκφράζουν (τα δύο πρώτα) έστω και μία στρεβλή αντίληψη κόντρας στην αστική καθωσπρεπική και υποκριτική κοινωνία και εξουσία, ενώ το τρίτο βγάζει μια τρυφερή, αν και απόλυτα ανδρική, συντροφικότητα. Όλα αυτά βέβαια δεν σημαίνουν ότι κι εγώ «λογιάζω ίσια τη Λεφτεριά με τα χασίσια».


Τα λέμε

kolokotronis είπε...

"...όπως ήταν και εντελώς λάθος η απόρριψη του συγκεκριμένου στίχου (και όλου του ρεμπέτικου, και του ρεμπέτικου λαϊκού) από το ΚΚΕ παλιά."

Παλιά; Πόσο παλιά;
( ή αλλοιώς, τι ωραία που είναι η κριτική, ΕΚΤΟΣ ΤΟΠΟΥ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΥ ! )
Γιατί, άμα εννοείς επί ΕΛΑΣ και ΔΣΕ, το βρίσκω απολύτως λογικό. Σκέψου να υπήρχε αντάρτικο, στο στυλ:
"στο ΄να χέρι το ντουφέκι στ΄άλλο χέρι ο λουλάς μου".
Άμα πάλι εννοείς στα ΄70s και στα ΄80s, κι εδώ έξω πέφτεις, εφόσον σύσσωμο το Κόμμα και η ΚΝΕ ρεμπέτικα άκουγε
(σε πείσμα του Φαράκου, τα είδαμε κι αυτουνού τα χαϊρια).

Πάντως, αφορμής δοθείσης, να σημειώσω, πως η συζήτηση περί διαχωρισμού μαλακών και σκληρών, πρέπει να αντικατασταθεί από τη συζήτηση περί διαχωρισμού των κοινωνικών αιτιών των χρηστών.
Γιατί, είναι άλλο πράγμα το να είναι κάποιος άνεργος, σε μια άθλια γειτονιά, απομονωμένος από τους πάντες, απελπισμένος, χωρίς να βλέπει αύριο μπροστά του (και με δική μας ευθύνη) και να βαράει μια πρέζα στη φλέβα
και τελείως άλλο πράγμα το να φουμάρει ή να σνιφάρει ένας μικροαστούλης, για να το παίξει χαϊλέ, το βράδυ στα μπαράκια.

Υστερόγραφο, με νόημα:
ΟΠΟΙΟΣ ΦΟΥΜΕΡΝΕΙ ΔΕΝ ΤΟ ΔΙΑΛΑΛΕΙ,
και πάντως, οπωσδήποτε όχι σε φεστιβάλ πολιτικής νεολαίας, με ξιπασμένα δίμετρα πανώ.
Γιατί αυτό είναι lifestyle του αισχίστου είδους,
του είδους: "εμείς οι γαμάουα και σεις οι ξενέρωτοι"
από άτομα, που έτσι και τους στρίψεις στα κρυφά ρίγανη μεσ' το τσιγαριλίκι, θα φτιαχτούνε νομίζοντας πως ήπιανε νταφού...

κάποιος σύντροφος είπε...

Προφανώς μιλάω ανάμεσα κυρίως για ανάμεσα στις 2 περιόδους που βάζεις σ Κολοκοτρώνη.

Είναι γνωστό ότι ήταν η λαϊκή ιδιοφυΐα, το πολιτικό ένστικτο, η φαντασίας, η λογιότητα η επιστημονική συγκρότηση και ο καλώς εννοούμενος φανατισμός του Μίκη που επέβαλλαν στην αριστερά το μπουζούκι.

Επίσης εγώ δεν νομίζω ότι το πανό διαλαλεί ότι κάποιος "φουμέρνει". Ειρωνεύεται το "δεν πρέπει" ναι, αλλά δεν σημαίνει ούτε πρόταση, ούτε δήλωση για το "ναι". Ούτε νομίζω οτι στέκει σε κριτική ότι εν προκειμένω ο συγκεκριμένος χώρος "φουμέρνει".

Το άλλο θέμα είναι μεγάλο, και μόνο πάνω σε έναν άξονα αποφυγής κάθε ποινικοποίησης χρήσης και θεώρησης σαν ουδέτερης και ακόμα χειρότερα "εξυγιαντικής" της κρατικής καταστολής σε βάρος της νεολαίας και των εργαζομένων, και κάθε ατομικίστικου φιλελευθερισμού μπορεί να απαντηθεί.

Είναι 2 αστικά δάνεια που ακυρώνουν κάθε περιθώριο για μια αντιηγεμονική τοποθέτηση που να χτυπάει την ναρκοκουλτούρα.

Αλλά αυτά είναι θέματα για ξεχωριστό θέμα. Μέχρι τότε, δεν έχουμε καμία επιλογή, παρά να συμμεριζόμαστε την γνήσια και αγνή λαικη απογοήτευση όταν πχ το κράτος "έκλεισε τους τεκέδες". Γιατί ο δημιουργός είχε δίκιο, το έπιανε πολύ σωστά, το κράτος δεν παίζει να το έκανε για "καλό".

Και αν κρύψει κανείς "ζούλα στο βουναλάκι έναν ναργιλέ" μπορεί να είναι και μια πράξη φυγής, μπορεί όμως και μια θεμιτή πράξη αυθόρμητης παραβατικότητας. (η κόντρα στον καθωσπρεπισμό που λέει και ο φίλος left)

http://www.youtube.com/watch?v=gU2R8sAigWg

Αυτό είναι το personal best μου, τρομερός στίχος και μουσική.

"κάποιος σύντροφος"

Гриша είπε...

κ.σ,
Επειδη λες οτι δεν εχεις εικονα μεγαλης εκτασης, να θεσω υποψιν σου 2-3 στατιστικα στοιχεια απο την ετησια εκθεση για το προβλημα των ναρκωτικων και των οινοπνευματωδων στην Ελλαδα.
Το 2012 σε σχεση με το 2008 διπλασιαστηκαν οι χρηστες ινδικης κανναβης.Ενω ο μ.ο. ηλικιας ειναι στα 32.8 ετη.Το δε 63.9 % των χρηστων ειναι ανεργοι.(Αυτο ειδικα το τελευταιο κρατησε το για να βγαλεις ενα ασφαλεστερο συμπερασμα περι "κοινωνικης παραιτησης" που λες. Πιθανοτατα κανεις το λαθος να το μπερδευεις με κατι εντελως διαφορετικο που ειναι η (συχνα επιπλαστη )αυξημενη ικανοτητα του χρηστη για κοινωνικη συναναστροφη.
Και παλι εχε υποψιν οτι μιλαμε μονο για τους επισημα καταγεγραμμενους.
Αυτο ειναι λοιπον το ενα ενδεχομενο. Οτι δεν εχεις προσωπικη εικονα που βεαβαια αν συνυπολογισουμε τη διαστρωματωση του φαινομενου, τοτε μαλλον δε ζεις αναμεσα μας αλλα σε δοκιμαστικο σωληνα.
Το αλλο ενδεχομενο ειναι οτι επειδη ακριβως εχεις προσωπικη εικονα για την εκταση του φαινομενου κανεις τον ανηξερο για να μη φανεις δυσαρεστος στο οποιο κοινο.Βεβαια υποθεση κανω αλλα οχι οτι δε σε εχω και ικανο.
Δεν απερριπτω κανενα ρεμπετικο και ουτε το συγκεκριμενο στιχο απορριπτω.Ποσω μαλλον τον Β.Τσιτσανη τον οποιο θεωρω μουσικη ιδιοφυια.Θα επιμεινω ομως στο αυτονοητο οτι με τον συγκεκριμενο στιχο το πανο "κλεινει το ματι".Και η απευθυνση ειναι στη νεολαια αφου σε νεολαιιστικο φεστιβαλ αναρτηθηκε.Δεν εξεταζω αν ειχε ή δεν ειχε επιτυχια αν ειναι vintage ή κιτς ή οτιδηποτε αλλο.
Τωρα αν εγω ειμαι υπερβολικος.Mπορει και να μαι.Αλλα να μου το λες εσυ;Eσυ που κανες θεμα λιγα σχολια πισω τη συμμετοχη του Θ.Μικρουτσικου.Τεσπα.
Λεφτ,
Συμφωνω μετα και απο τις διευκρινισεις σου.Αλλα και υπευθυνος να ησουν και project manager να ησουν στο φεστιβαλ, παιζει να μη σου περνουσε.Γιατι δεν αποφασιζει ενας ρε!Χε!

κάποιος σύντροφος είπε...

Σύντροφε με το κυριλλικό, υπερασπίστηκα τον Μικρούτσικο, ανοιχτά και σε χρόνο ενεστώτα νεοδημοκράτες σαν τον Μητσιά, ή νταλαροσαββόπολοι είπα ότι δεν έχουν θέση.

Αν νομίζεις ότι οι άνεργοι είναι άνεργοι επειδή καταναλώνουν σε κάποιο ποσοστό μαλακά ναρκωτικά, δεν συμφωνώ.

Αν νομίζεις οτι οι άνεργοι έχουν παραιτηθεί επειδή όπως λένε τα στοιχεία, καταναλώνουν μαλακά ναρκωτικά, πάλι δεν συμφωνώ. Μάλλον, αν υποθέσουμε ότι παίρνει χαρακτηριστικά κοινωνικής τάσης, καταναλώνουν μαλακά ναρκωτικά, επειδή παραιτούνται.

Πολύ χειρότερη όχι από τα μαλακά μόνο, αλλά και από τα σκληρά, στην παραίτηση των ανέργων είναι το ότι δεν υπάρχει μια οποιαδήποτε αριστερά (ή και κομμουνιστικό κόμμα) να τους πει οτι αυτό που ζουν δεν είναι μοιραίο, και ότι αλλάζει σε χρόνο ενεστώτα.

Η σχέση αιτίου - αποτελέσματος έχει σημασία. Η αντιστροφή της είναι μια επιλογή της κρατικής καταστολής, του καταστολής μέσω βιοπολιτικής, αν το βάλουμε με όρους του Φουκώ.

Το κυνήγι των φτωχών και όχι της φτώχειας, των καταναλωτών ψυχοτρόπων ουσιών και όχι της κοινωνικής παρακμής που τους σπρώχνει κλπ.

Και ναι είμαι γνώστης και της ανεργίας, και της κατανάλωσης μαλακών ναρκωτικών, και της κατανάλωσης σκληρών ναρκωτικών, και τότε που αυτά είναι λόγω παραίτησης και όχι (των σκληρών είναι πάντα). Βγες λοιπόν έξω εκεί που ζουν και εργάζονται η δεν εργάζονται οι εργαζόμενοι και η νεολαία, και τότε ίσως δεις πως δεν παραιτούνται από τα μαλακά ναρκωτικά, και πως πρέπει να κοιτάμε τα αίτια πρώτα και τότε μόνο και τα συμπτώματα. Βέβαια μπορείς και να μείνεις στον δοκιμαστικό σωλήνα του ΚΚΕ, του σοσιαλιστικού ρεαλισμού που κάνει την τάξη τάξη για τον εαυτό της, της εκπροσώπησης και διαμεσολάβησης στο κράτος κάποιων μερίδων εργατουπαλλήλων και μικροαστών που ακόμα "την παλεύουν", της ηθικοπλαστικής κριτικής σε όσους δεν την παλεύουν. Όχι για πολύ όμως, γιατί δεν όσοι την παλεύουν, δεν θα την παλεύουν για πολύ.

Δεν κατάλαβα καλά, με ποιο προσωπικό συμφέρον, κάνω τον καλό σε ποιο κοινό, αλλά κάποια αστυνομική βλακεία θα σκέφτεσαι μάλλον.

"κάποιος σύντροφος"

Гриша είπε...

Ρε κ.σ,
Iσχυριστηκα εγω πουθενα στα σχολια μου οτι τα αιτια της παραιτησης του κοσμου ή των ανεργων ειναι η χρηση ναρκωτικων;Ισα -ισα που συμφωνω οτι αποτελεσμα της παραιτησης των ανεργων φαινεται να ειναι και απο τα στοιχεια η χρηση. Αυτο μου απαγορευει να καταδειξω οτι τα ναρκωτικα ειναι ενα απο τα πολλα μεσα που διαθετει η αστικη ταξη για να συντηρει αυτη τη παραιτηση;
Τι τα θες λοιπον τα διαλεκτικα φιλε αιτια-αποτελεσμα,ουσια-φαινομενο και τα ρεστα;
Τι τα επικαλεισαι αυτα;Για να αποδειξεις τι;
Εγω αυτο που ειπα ειναι οτι η χρηση ινδικης κανναβης εχει μεγαλη εκταση στη κοινωνια και κατ επεκταση στη νεολαια.
Εσυ ειπες οτι
ΔΕΝ εχεις αναλογη εικονα μεγαλης εκτασης του φαινομενου.Kαι σε ξαναρωταω ( με αλλα λογια γιατι κανεις πως δε καταλαβαινεις):
Μηπως κανεις τον ανηξερο για να πουλησεις τζαμπα open-mind προοδευτηληκι του κ@@@υ;
Kαι εκει που μου λες οτι δεν εχεις εικονα τωρα μου λες αααλλα παλι.
Οτι τελικα
ΕΧΕΙΣ προσωπικη εικονα και εισαι γνωστης του φαινομενου.Και το πας και παραπερα.Το ΚΚΕ φταιει για τη παραιτηση του κοσμου που δεν τους λεει οτι αυτο που ζουν δεν ειναι μοιραιο.Τωρα εσυ του δωσες και καταλαβες του αιτιατου...ετσι;
Και θα γυρισουν καποιοι και θα μου πουν.Εσυ φταις.Τι καθεσαι και ασχολεισαι ρε φιλε.
Kαι θα χουνε και δικιο...

Οργουελ είπε...

Αν ηθελε το καθεστως να καθυστερησει την ταξικη συνειδηση θα εκλεινε το ριζο και την κομεπ... Αφηστε κατα μερος τη συζητηση που γινοτανε πριν 50 χρονια. Εχει ξεπεραστει. Το θεμα ναρκωτικα εχει δικη του δυναμικη (ταχειπει ο Κλεανθης, ακουστε τον και δεν θα μαραθουν τα αυτια σας.)
Καμμενα μυαλα απο ναρκωτικα υπαρχουν σε ολα τα κοινωνικα στρωματα.
Ασχοληθειτε καλυτερα και με τα αλλα 'ναρκωτικα' την tv και το ΚΟΜΦΟΡΜΙΣΜΟ (για θρησκεια δεν μιλω γιατι εμπεριεχει αξιες, παραγνωρισμενες, οπως και ο πατριωτισμος εξαλλου)

Υμετερος